AutoCAD 2015 en PDOK import 2017-12-04T21:29:15+00:00

Home2 Forums Foutmeldingen AutoCAD 2015 en PDOK import

Tags: 

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • Ad Patat
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15
    #1193 |

    Krijgt iemand anders het wel voor elkaar om PDOK data te importeren in AutoCAD 2015?

    Bij ons heeft het gewerkt, maar inmiddels krijg ik het niet meer voor elkaar.
    ViaNLCS 1.1.63 (ook getest met een oudere versie, 1.1.60)
    AutoCAD 2015 SP2 met alle hotfixes (ook getest zonder de meest recente die van toepassing was op GeoLocation)
    Ook een verse installatie van AutoCAD 2015 en ViaNLCS geprobeerd.

    Wat er wel werkt is het downloaden van data, er komt binnen. In de tijdelijke bestanden staat een zip file, en zodra deze is uitgepakt staan er een aantal bestanden, die ik kan bekijken. Hier staan coordinaten en dergelijke in. Ik zie in ViaNLCS dat er voor ieder thema tig objecten zijn gevonden. Als ik vervolgens op verwerken thema’s druk verschijnt er vervolgens niks in de tekening.
    Ik heb een rectangle gemaakt op 95000,440000 van 1000 x 1000 dat gebruikt wordt als polygoon om het gebied aan te geven.

    Een collega heeft het thuis werkend met AutoCAD 2016, dus hier als Administrator getest, omdat ik dacht dat het misschien een rechtenkwestie was. Ook niet.

    In de regels onderaan bij AutoCAD is het volgende te lezen:
    Command: NLCS_ImportPDOK
    Selecteer polygon van het gebied:
    Command:
    ViaNLCS: instellingen op tekening toegepast!
    ViaIMGeo: tekenlagen en symbolen geladen!
    Command: _.TEXTTOFRONT
    Bring to front [Text/Dimensions/Leaders/All] <All>: _ALL
    No objects found.
    _.HATCHTOBACK
    No hatch objects found.

    Is er iemand die een idee heeft waar het nog aan zou kunnen liggen, of heeft iemand het importeren van PDOK in AutoCAD 2015 op dit moment wel werkend?

    Bijlagen:
    You must be logged in to view attached files.
    Frank
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 77

    Ik heb een test gedaan met een import van BRK binnen de door jou opgegeven rechthoek (95000,440000 en 96000,441000).
    Zoals je in de bijlage kunt zien heb ik geen probleem gehad bij de import. In het verleden heb ik wel een keer een probleem gehad met een import omdat de de PDOK-data onjuist was samen gesteld. Dit probleem is na 1 of 2 dagen hersteld.

    Probeer het zelf ook nog eens en laat me dan weten of het al dan niet gelukt is.

    Bijlagen:
    You must be logged in to view attached files.
    Ad Patat
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

    Ik ga kijken, in ieder geval bedankt voor de support!

    Ad Patat
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

    Nou, na heel erg lang proberen heb ik het probleem gevonden.

    Ik dacht eerst dat het kwam door een security update van windows 7. Oktober of november 2017 is er eentje uitgekomen waardoor de data extraction wizard niet meer werkt in autocad. Een testPC opnieuw geinstalleerd zonder updates, dit werkte ook niet.

    Met de hand AutoCAD 2017 geinstalleerd, om eventuele problemen met de packaging software te voorkomen. Nee, deze werkt ook niet.

    Toen op een niet door mij beheerde PC AutoCAD 2018 geinstalleerd en op ons netwerk geprobeerd. Ja, er kwam wel data binnen, maar op een gegeven moment ga je toch twijfelen.
    Dat werkte wel goed.

    Juni 2017 werkte alles wel, tussentijds was er hier weinig veranderd. Ja, misschien iets met windows instellingen. Vergeleken wat er anders was, maar dat bleek het niet te zijn. TestPC opnieuw geinstalleerd zonder windows instellingen aan te passen (policy en dergelijke instellingen).
    Nou, die deed het dus wel, gewoon met AutoCAD 2015.

    Windows instellingen van dat package stuk voor stuk geintroduceerd, tot het probleem zich voordeed. En jawel hoor, het bleek in de regional settings te zijn.
    Al sinds 2012 is iedere PC hier voorzien van exact dezelfde instellingen, en dit is nooit veranderd.

    Bij ons is het decimaalteken een komma en de duizenscheider is een punt. Dus niet volgens de amerikaanse standaard.
    Stel ik deze in op de amerikaanse standaard, dus waarbij het decimaalteken een punt is en de duizendscheider een komma, dan werkt het wel.

    Maar… we zijn toch niet de enige waarbij de regionale instellingen zo ingesteld zijn?

    Ad Patat
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

    Oh ja, toen het importeren van werkend naar niet werkend ging is er weinig veranderd:
    ViaNLCS versie was hetzelfde
    AutoCAD 2015 met dezelfde hotfixes
    Windows 7

    Zou er iets veranderd zijn in de data van PDOK dat alleen problemen geeft indien de regional settings zo ingesteld staan?

    Frank
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 77

    Ik maak zelf ook gebruik van de Nederlandse regionale instellingen in Windows 7.
    De data van PDOK is volgens mij ook niet veranderd; dat kan ook niet omdat het aan het IMGEO format moet voldoen. Dus dat kan het ook niet zijn.

    Zou je een schermafdruk kunnen maken van de Windows configuratie ‘Land en Taal’, tab ‘Notaties’ en vervolgens de knop ‘Meer instellingen…’?
    Zie voor mijn instellingen de PNG in de bijlage.

    Bijlagen:
    You must be logged in to view attached files.
    Ad Patat
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

    De ene is een screenshot met werkende instellingen.
    Instellingen aangepast, autocad opnieuw gestart. Precies hetzelfde gedaan (tekening met dat ene vierkant openen), nu werkt het niet meer.
    De tweede is dus van na veranderen van twee instellingen.

    Wat me wel opviel: regionale instellingen aangepast (naar niet-werkende instelling), apply gedrukt. hierna autocad niet opnieuw opgestart en nu werkte het nog steeds. autocad opnieuw starten na aanpassen instellingen: werkt niet meer.

    Bijlagen:
    You must be logged in to view attached files.
    Ad Patat
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

    Iets anders getest, en nu gekeken naar de inhoud van extract.zip. In beide gevallen is de inhoud exact hetzelfde.
    Dus werkend of niet, PDOK levert dezelfde informatie aan… Eigenlijk is dat logisch, ik moet terug gaan in de tijd en kijken of wat PDOK vroeger gaf van elkaar verschilde. Misschien keken ze eerst naar de instelling van decimaalteken en naderhand zijn ze naar landinstelling gaan kijken?

    Ad Patat
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

    Ik heb de landinstelling nu op Nederlands gezet. Nu werkt het wel. PDOK informatie in extract.zip is exact hetzelfde als eerst.

    Vergelijk pdok-niet-werkend.png met pdok-werkend-nl.png, nou, schiet mij maar lek.

    Dat de landinstelling altijd op “united states” heeft gestaan is een bewuste keuze geweest. Ik kwam te veel websites tegen die ineens in slecht Nederlands stonden vanwege die instelling. Sinds windows’98 heb ik het altijd zo gehad :-p

    Bijlagen:
    You must be logged in to view attached files.
    Frank
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 77

    Fijn dat het nu goed werkt en duidelijk is wat de oorzaak is. Dit helpt mij bij het verbeteren van de ViaNLCS.
    Ik zal proberen uit te vinden waarom de vergelijkbare instellingen bij ‘United States’ niet werken en bij ‘Netherlands’ wel. Mogelijk is jouw Engelstalige Windows omgeving hier ook nog van invloed.
    Bedankt voor de terugkoppeling.

    Ad Patat
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

    Ik snap alleen niet wat er nou veranderd kan zijn waardoor het niet meer werkte.

    Hoe ziet je ontwikkelomgeving er uit? Met andere woorden: wat voor dependencies heeft ViaNLCS? Is het iets dat het .net framework nodig heeft, of van die visual c++ runtimes?
    Ik heb namelijk wel een eerdere .net framework versie geprobeerd, maar dat maakte niets uit.

    Misschien zijn er nog wel andere dingen/afhankelijkheden waar ik overheen heb gekeken.

    Frank
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 77

    ViaNLCS is ontwikkeld in de .NET omgeving in voornamelijk Visual Basic.
    De framework versies lopen synchroon met die door AutoCAD worden gebruikt. Voor AutoCAD 2015 is dat versie 4.5.
    Bij de initialisatie van ViaNLCS worden de Amerikaanse instellingen ingesteld (CultureInfo = “en-US”).

    Ik denk dat de handmatige instelling die in Windows is aangebracht in afwijking van de landinstellingen, mogelijk de storende factor is. Ik heb onvoldoende kennis over de exacte werking van de landinstellingen. Ik kan je daarom niet echt verder helpen bij de analyse van de oorzaak in jouw situatie. Tot nu toe ben je de enige die dit probleem heeft gemeld.

    Als er iemand is die weet hoe dit is op te lossen in ViaNLCS, dan hoor/lees ik dat graag.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.