Home Forums Vragen Drawing Units

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 3
    #1182 |

Beste Frank,

Binnen ons bedrijf werken we met een drawing template waarin bij de “Drawing Units” instellingen de “Insertion scale” ingesteld staat op “Unitless”. Op deze manier werken we in RD-coordinaten en kunnen we altijd zonder problemen KLIC – Kadastrale – BGT gegevens inladen.

Nu wil het geval dat sinds korte tijd de instelling van “Unitless” naar “Meters” veranderd nadat ik de NLCS tool heb gebruikt voor het importeren van KLIC of PDOK gegevens. Heb je enig idee waarin dit zou kunnen zitten? Of zou het een instelling van mijn AutoCAD (versie 2018) kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken,

met vriendelijke groet,

Lars

Frank
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 31

Beste Lars,

Op het moment dat je NLCS gebruikt krijg je te maken met de regels die voor deze standaard gelden. Deze regels zijn beschreven in de Formele Beschrijving van de NLCS. Zie hiervoor hoofdstuk 3 Basisafspraken digitaal tekenen.
    Dit betekent dat je in meters (infrastructuur en landmeten) of millimeters (constructies) werkt. Het klopt dus dat ViaNLCS de eenheid instelt. In ViaNLCS kun je dit instellen op de Tab Instellingen.
    Gegevens van PDOK, zoals BGT en BRK, worden in het RD-stelsel in meters aangeleverd. Je zou dus geen problemen moeten hebben bij inladen van PDOK gegevens.

Wanneer je toch problemen hebt met het plaatsen van blocks of tekeningen, dan kan dat komen omdat deze blocks of tekeningen een onjuiste eenheid gebruiken. Ik maak wel vaker mee dat tekeningen van externe partijen de verkeerde eenheid gebruiken. Bijvoorbeeld Inches of Feet.
    Veel van de plaatsingsproblemen kun je voorkomen door de instellingen voor de Insertion Scale in Options/User Preferences op Unspecified-Unitless te zetten.

Ik hoop dat dit helpt,

Gr. Frank

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.