Status en discipline in algemeen hoofdgroep (en andere opmerkingen) 2018-03-27T10:24:20+00:00

Home Forums Vragen Status en discipline in algemeen hoofdgroep (en andere opmerkingen)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7
    #1265 |

Hallo allemaal,

Ik maak al een tijdje gebruik van de ViaNLCS tool. Het werkt allemaal erg goed. Zonder deze tool zou het voor mij onmogelijk zijn in de NLCS te kunnen tekenen. Dank voor deze tool! Ik heb wel een aantal punten die, naar mijn inziens, de tool nog beter zouden kunnen maken!

Status
    In viaNLCS is het niet mogelijk om een status toe te wijzen aan een object die staat in de hoofdgroep “algemeen” (-AL-).
    Andere tekentools doen dit wel (zoals infracad). Zou dit mogelijk gemaakt kunnen worden in viaNLCS?

In de formele beschrijving van de NLCS kan ik niet terug vinden dat een status en dicipline bij in de hoofdgroep “algemeen” uitgesloten is.

Revisie
    Bij het aanmaken van layerfilters wordt de status “revisie” (R-) niet opgenomen. Kan dit toegevoegd worden?

Schaalbaar symbool doorsnede
    De viaNLCS tool herkend niet eigen symbool die eindigen op de “OPT” (extra informatie) SOD (Schaalbaar object Doorsnede) als een symbool in doorsnede.

Commando voor activeer NLCS object alias “pipet”
    Dat bepaalde functies van viaNLCS met een commando’s opgeroepen kan worden is erg fijn. Alléén voor het “pipetje” mis ik een commando. Zou hiervoor een commando opgenomen kunnen worden in een volgende versie? En is het mogelijk als een object (bijvoorbeeld een polyline) is geselecteerd is het “pipetje” aangeklikt wordt dat het object niet opnieuw geselecteerd hoeft te maar dat dit direct opgezocht wordt in de tabel met NLCS objecten. (een beetje zoals “make object layer current”).

Frank
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 49

Hallo Gerrit,
    Bedankt voor jouw vragen en opmerkingen. Dit helpt echt bij het verbeteren van ViaNLCS.

Status
    Volgens mij is dat niet nodig. De hoofdgroep AL is namelijk statusloos en de weergave is voor elke status gelijk. Dit kun je ook terugzien in de object-tabellen die van de site gww-nlcs.nl te downloaden zijn. In de tabel NLCS-OBJECTEN-AL-4.1.xls heeft alleen de status B eigenschappen.

Het is niet dat het niet mag, maar vanuit het verleden is het wel ongebruikelijk. In paragraaf 5.1.1 wordt de status X en in paragraaf 5.1.2 wordt de discipline XX wel benoemd.

Wat is de meerwaarde van een status en/of disciplinevermelding in de laagnaam?
    Als je meer duidelijkheid hierover wil hebben kun je misschien beter de NLCS-organisatie benaderen.

Revisie
    Ik zal dit verwerken in een volgende versie van ViaNLCS.

Schaalbaar symbool doorsnede
    Ik zal dit verwerken in een volgende versie van ViaNLCS.

Commando voor activeer NLCS object alias “pipet”
    Commando voor “Pipetje”:
    Ik weet nu niet of de aard van de functie dit toelaat. Ik zal dit onderzoeken en eventueel verwerken in een volgende versie van ViaNLCS.

“Pipetje” gebruiken op geselecteerd tekenobject:
    Dit is niet echt handig, omdat er meerde tekenobjecten kunnen worden geselecteerd. Welke moet dan gekozen worden?
    Vandaar dat deze werking er opzettelijk zo inzit.
    Ik zal kijken of ik de functie kan aanpassen door bij selectie van meerde tekenobjecten opnieuw een selectie te laten maken en anders het enkel geselecteerde tekenobject gebruiken.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door  Frank.
    Gerrit
    Bijdrager

Beste Frank,

Bedankt voor je antwoord! Nog even een reactie.

Status
    Je antwoord is duidelijk! Ik krijg wel eens metingen van een landmeetkundige bureau waarin de gemeten peilen in de laag:

B-XX-AL-PEIL_INGEMETEN-T25

Alléén dit verder bewerken is lastig met viaNLCS. Deze herkend de laag niet. Maar blijkbaar zit dit wel in de objectentabel van de NLCS. Kan dit toegevoegd worden in een volgende versie?

Het is wel een vraag die ik voor ga leggen bij de NLCS organisatie. Het is niet handig als het niet mogelijk is als een object de status B heeft maar niet, bijvoorbeeld, naar de status vervallen (V-) gezet kan. Het gebruik van een tool levert een voordeel op om snel bestaande objecten naar een vervallen status te zetten.

Al snap ik wel dat objecten als tekenkaders, noorpijlen e.d. geen status hebben. Maar het is jammer dat dan de hoofdgroep algemeen niet alléén voorbehouden is hiervoor.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door  Gerrit.
    Frank
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 49

Naar mijn mening maakt het landmeetkundige bureau gebruik van de verkeerde hoofdgroep. Een ingemeten peil hoort bij hoofdgroepen als GW (grondwerk), VH (verhardingen) of OG (Ondergronden). De hoofdgroep AL is voorbehouden aan statusloze objecten, maar kan helaas verkeerd worden toegepast. Dit is niet te voorkomen met een tool als ViaNLCS.

Met de AutoCAD functie Select Similar en de ViaNLCS functie Wijzig Status (kwastje naast Bestaand) kun je vrij snel dit zelf corrigeren (wel een andere status dan Bestaand kiezen).

Afgezien van AL zijn er wel meer objecten in andere hoofdgroepen waarbij een van de statussen niet beschikbaar is.

Gerrit
    Bijdrager

Bedankt! Dit brengt nieuwe inzichten.
    Algemene peilen (niet specifiek aan een object toegewezen) in OG is een nuttige suggestie.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door  Gerrit.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.